La France - Reisverslag uit Marines, Frankrijk van Will Hoezen - WaarBenJij.nu La France - Reisverslag uit Marines, Frankrijk van Will Hoezen - WaarBenJij.nu

La France

Blijf op de hoogte en volg Will

30 Mei 2014 | Frankrijk, Marines

Rit Geraardsbergen-Doornik
We verlaten het mooie stadje Geraardsbergen. Na enkele kilometers een rivier gevolgd te hebben,komen de eerste beklimmingen tegen. Na even zoeken naar de juiste versnellingen, zijn we ook hier snel aangewend. Tijdens een pauze stopt ook n mevrouw uit Utrecht bij ons, zij legt de tocht alleen af en heeft nu al last van haar knie. Zij heeft t erg zwaar berg op, benieuwd of ze de tocht kan volbrengen. Verder verloopt de tocht soepel, het is n probleem om koffie te krijgen. Het is zondag en alle cafés in de kleine dorpen zitten bomvol, je kunt wel bier bestellen maar voor koffie hebben ze geen tijd. Dan maar niets antwoordt de eigenaar. We komen in Doornik aan rond 14.00 uur. Het is een mooie stad met een groot plein waar op het moment van alles te doen is. We zijn vroeg dus hebben we een tijdje van de festiviteiten genoten. Onze B en B is bij een oude excentrieke mevrouw in een monumentaal pand, het is er donker en koud, maar wel gezellig. De eigenaresse heeft 3 katten en 1 hond en lijkt op n kunstenares. ' 's avonds de stad in geweest, en gegeten. Ons Jo krijgt van de eigenaresse een roos voor een goede reis.

26 mei 2014
Rit: Doornik-Hordain.
Vandaag later vertrokken, want de hostess moest nog brood halen. Samen ontbeten met n vader en dochter uit Frankfurt, die een paar dagen met de motor op pad zijn door België .
Het is onze eerste dag met regen, 's morgens hebben we hevige regenval, dan is t een tijdje droog en dan giet t uren. Onze regenpakken doen hun werk goed. Tijdens onze pauze stopt er een echtpaar uit Glimmen met hun dochter, zij fietsen ongeveer 110 km per dag. Moeder heeft nu al behoefte aan een zuurstoffles, voor haar is dit tempo te hoog.
Het fietsen gaat steeds gemakkelijker, ondanks de regen, ons Jo geniet van de tochten.
B en B is 6 km van de route, zeer schoon en zuiver. Alleen in het dorp is alles gesloten en kunnen we niet eten en het regent geweldig. De eigenaar brengt ons met de auto naar n eetgelegenheid een paar dorpen verderop, we moeten bellen en hij haalt ons weer op. Mevrouw des huizes spreekt perfect Engels dus kunnen goed met ze praten.
Wat tot nu het meest opvalt, naast dat Joke zo gemakkelijk fietst, is de vriendelijkheid en behulpzaamheid van alle mensen die je ontmoet. Joke zegt dat het komt doordat het blond is en lacht, maar volgens mij ligt het toch echt aan mij. We zijnondertussen Frankrijk binnen gekomen.

27 mei
Rit: Hordain-Sint Quentin
De eigenaresse van de B en B blijft maar praten, we moeten echt zelf opstaan, anders hadden we er 's avonds nog gezeten. het is bewolkt maar het blijft de gehele dag droog.
Vandaag een heuvelachtige rit met het hoogste punt van het traject tot Tours. (174 m) Er zitten enkele steile beklimmingen in maar het lukt aardig. Joke vindt dat ik teveel risico's neem bij het afdalen, maar het is lekker om met een flinke vaart naar beneden te gaan.
In Cambrai koffiepauze genomen, op het terras komen we in gesprek met n Fransman, die uitstekend Duits spreekt. Hij is onder de indruk van ons ondernemen, we hoeven niets af te rekenen, hij betaalt alles.
We hebben te maken met veel tegenwind en beklimmingen, we redden het net met onze ondersteuning. Sint Quentin is een mooie stad met n prachtig centrum.

28 mei:
Rit Saint Quentin - Port Eveque
Na twee dagen ongeveer 70 km gereden te hebben, vandaag een kortere rit van ongeveer 50 km.
Hein (de vader van Lianne ) had gelijk, je moet er erg opletten dat je niet steeds meer kilometers per dag gaat fietsen. het fietsen gaat soepel en dan ben je geneigd om steeds verder te rijden. We moeten echter ons schema aanhoudenanders zijn we te vroeg in Santiago.
Via een flinke beklimming verlaten we St. Quentin. De rest van de dag is de route wel door heuvelachtig gebied, maar zijn de glooiingen minder scherp. Wel weer last van veel tegenwind (het lijkt wel of we de wind steeds tegen hebben) Onderweg twee stellen gesproken, 1 uit België en 1 uit gilze rijen, die beide naar Lourdes fietsen.
Het wordt steeds moeilijker om zelfs een kop koffie te krijgen. We hebben gegeten in een cafeetje, waarbij de stal van Haerkens vroeger schoner was als hier de wc. Het broodje smaakte echter goed. We fietsen nu al dagen door velden met suikerbieten, rogge, koren en flodderbonen.
Ps. ik heb geen last meer van mijn achterwerk.

29 mei:
Rit port Eveque - Clermont
na 20 kilometer compiegne bereikt. In deze stad staat een Sint jacobskerk. I.v.m. De fietsen ieder op zijnbuurt de stad bekeken en op het terras gezeten. We hadden n probleem om een eetgelegenheid te vinden, dorp na dorp was alles gesloten. 90% van wat in het boekje staat als mogelijkheid om te eten of te drinken is gesloten. In de dorpen zijn nagenoeg alle voorzieningen verdwenen en het geheel wordt verwaarloosd.
Verder si het een mooie tocht door de eerder genoemde velden.
Verkeerde route naar het hotel genomen, moeten hierdoor door n bos, via een weggetje met karrensporen en natte klei. Joke gaat met de fiets over de kop, gevolg een fikse schaafwond aan haar been en haar duim gekneusd. Dit is wel even schrikken. Ze houdt zich sterk. De fietsen(en wij) helemaal onder de klei. Uiteindelijk hotel gevonden, op n industrieterrein, geen andere gasten en de beheerder gaat om 20.30 uur naar huis. Hebben maar n stuk kaas gegeten, meer hadden we niet. Fietsen gewassen. Hopelijk gaat t morgen goed met ons Jo.

30 mei
Rit Clermont-marines
T gaat goed met Joke, nieuw verband erop en de duim doet al minder zeer. Ze is taai, wil hem wat er ook gebeurt uitrijden.
We meenden dat we al wat beklimmingen hadden gehad, maar vandaag is andere koek. We hebben enkele stijgingen van 7 en 10 %. Soms wel 3 km lang. Gelukkig n niet al te lange rit, zodat we ook hieraan kunnen wennen. We worden gewaarschuwd dat dit nog niets is in vergelijking met die in Spanje. Tja we zien wel.
Wat opvalt is dat er veel Limburgers de tocht naar Santiago maken.
Bij aankomst bij onze overnachting, staan er 3 heren te wachten en delen ons mede dat zij eerder waren en wij na hun moesten inchecken. Ik zei hen dat dat goed was, maar wij hadden echter al gereserveerd, met 1 persoon werd de stemming hierdoor wat onvriendelijker. Jammer maar dat hoort er ook bij.
Morgen weer enkele pittige beklimmingen, we zullen zien.

• 30 Mei 2014 - 23:01

Jet:

Nou , pittig verhaal zeg . Maar knap van jullie en , joke hoe is het met je fiets ? Nee grapje hoor.
    uit kijken voortaan . En zet hem op he , en kijk weer uit naar jullie verslag. Grt jet en ton

• 31 Mei 2014 - 02:22

Ronald En Floor :

De avonturen worden steeds spannender!
    Mama doe maar rustig aan en papa gedraag je netjes ;)
    Wij zijn trots op jullie dus ga zo door!
    Liefs en een dikke kus van bo & van ons!

• 31 Mei 2014 - 09:07

Sandra:

Joke, kusje erop
    mooie verhalen ik zat er elke dag op te wachten maar je schrijft nu al maar i keer per week jammer
    geniet van alle mooie dingen en mooie mensen die jullie tegen komen,
    en will niet jaloers worden dat joke meer aandacht krijgtt dan jij will ,
    ons joke is en blijft en haerkens.
    Joke sterkte met je been en duim en will lief zijn voor mijn zus, jullie zijn een knap stel. Xxx

• 31 Mei 2014 - 14:02

Bernadette:

Ha Joke en Will,
    Gelukkig geen zeerachterwerk meer las ik, en Joke, hou je duim goed in de gaten hoor.
    Heel veel succes ik vind het super stoer wat jullie doen.
    Veel liefs voor allebei det

• 31 Mei 2014 - 16:06

Oma Riek:

Dag Joke en Will,
    Will je moet wel oppassen als je naar beneden rijdt want je kan ook over de kop gaan!
    Joke ik hoor dat je gevallen bent, ik hoop dat je snel weer beter bent!
    Hier gaat alles goed maar het is wel saai zonder jullie!
    Groetjes van bencie en Peggy!

• 31 Mei 2014 - 18:11

Albert En Mechlien:

hallo ,harstikke knap van jullie ik ben trots op jullie(zwagertje) mocht er iets aan fiets komen schakel ik jack lejiten in en komen we gereden,jullie zijn ruimschoots op tijd daar dus ik ben al aan het rond kijken waar we kunnen eten als jullie terug zijn, groetjes de Loosjes

• 31 Mei 2014 - 20:35

Elly En Leo:

Ha Joke en Will, als ik jullie verhalen zo lees zou ik (Leo) meteen op mijn fiets willen springen om jullie achterna te gaan, geweldig om dit allemaal mee te maken!
    Veel succes en vooral ook leuke ontmoetingen!!
    Groetjes van het Hezelaar.

• 31 Mei 2014 - 20:37

Piet En El:

Heel goed van jullie. Joke, wat een doorzetter ben je. En Will verwen haar maar lekker.
    Hopelijk gebeurt er niets vervelends meer. Blijf vooral genieten van deze mooie reis.

Groetjes,
    El en Piet

• 01 Juni 2014 - 12:20

Willeke Op 't Hoog:

Hpi Will en Joke,

Gisterenavond hadden we een feestje, en daar zag ik Piet wouters, die me op deze site van jullie wees.
    ik was al heel benieuwd hoe het met jullie ging/gaat.
    Zo te lezen is het erg leuk, en gaat de reis voorspoedig.
    ik hoop dat ik in mijn leven ook nog eens zo'n reis mag maken!
    wat een ervaring.

Ik wens jullie nog heel veel plezier en geluk onderweg, en hou jullie vanaf deze site in de gaten.

Oja Will, mocht het je interesseren we zijn als 4e geeindigd in de competitie!
    Hopelijk verleer je het tennis niet met al dat fietsen, want je was wel in topvorm.

gr willeke

• 01 Juni 2014 - 19:43

Gerry Van Den Heuvel:

Hallo Will en Joke,
    Wat is het toch leuk jullie reisverslagen te lezen, doen jullie wel voorzichtig.
    Heel veel succes weer en ik blijf jullie volgen.
    Groetjes Wim en Gerry

• 18 Juni 2014 - 12:48

Opa En Oma:

hey joke en willie wij zitten hier met linda jullie verhalen en fotos te lezen. Het is leuk om het te volgen we zijn nu hier in t verhaal doe voorzichtig in de klei!gr pa en ma