Laatste etappes deel 1 - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Will Hoezen - WaarBenJij.nu Laatste etappes deel 1 - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Will Hoezen - WaarBenJij.nu

Laatste etappes deel 1

Blijf op de hoogte en volg Will

05 Juni 2014 | Frankrijk, Tours

2 juni Rustdag Chartres
Chatres is een mooie stad met een beroemde kathedraal, die zeer veel bezoekers trekt. Als we zitten te wachten om een rondrit te maken, komen we René en Cokky uit Gilze (sorry René voor de eerdere benaming Gilze Rijen, ik weet nu dat dat gevoelig ligt) tegen en hebben gezellig op t terras zitten kletsen. Verder geen bijzonderheden.

3 juni
Rit Chatres-Chateaudun
Tijdens het ontbijt ontmoetten we een motorrijder die een route van de 2de Wereldoorlog rijdt, deze is ongeveer 1200 km lang. We zijn al snel verdwaald en terwijl we staan te kijken hoe we moeten rijden, komen René en Cokky aangereden. Hier fietsen we samen de gehele dag mee op. Reuze gezellig, de tijd en de kilometers vliegen voorbij. Na in Chateaudun samen wat gedronken te hebben, fietsen zij verder opzoek naar n camping. De rit was verder weer door korenvelden en redelijk vlak. De Jacobsroute is nu goed aangegeven door stickers en borden.

4 juni
Rit Chateaudun-Vendome
Chateaudun is geen gezellige stad, er is weinig te beleven en ik denk dat er weinig werkgelegenheid is.
Wel is er een prachtig kasteel.
We trekken 's morgens al onze regenkleding aan, want de vooruitzichten zijn niet goed. En dat bleek ook te kloppen, we krijgen te maken met stevige buien en flinke tegenwind. De rit is maar net 50 km en dat komt goed uit.
Vandaag geen korenvelden, maar we volgen de Loire, via mooie dorpjes met oude bruggetjes, pleinen, sluizen en vijvers, vervolgen we de route. Wat wel opvalt is dat vele kilometers lang, de strook tussen weg en rivier opgedeeld is in stukken grond van 50-70 m. Deze stukken worden gebruikt als vakantieplekjes en zijn bezet met een caravan of boot met, n terras en tuintje.
Vendome is een gezellige stad aan de Loire met een cultureel centrum. Mocht je er ooit komen ga dan eten bij Auberge Louise, een fantastisch menu voor € 17,50. Overdag twee heren ontmoet die Sevillia- Santiago gefietst hebben en nu zover mogelijk huiswaarts fietsen, worden zaterdag opgehaald in de plaats waar ze dan zijn, moeten nl maandag weer werken.

5 juni
Rit Vendome-Tours
Vandaag de laatste etappe van het eerste boekje. Ongeveer 1/3 van de tocht zit erop. We vinden het nog steeds erg leuk en het fietsen gaat steeds soepeler met steeds minder ondersteuning.
Het is echter n rit van ruim 70 km en daarom vertrekken we al vroeg. Het is licht bewolkt en het zonnetje komt af en toe door.
De dorpen liggen nu ver uit elkaar (7-10 km) en het eerste stuk gaat weer door landbouwvelden, na n tijdje gaan we de Loire volgen en komen we langs prachtige huizen. Hierna komen we in de wijnvelden en werkelijk om de 100 m is er een bedrijf dat wijn produceert. Joke zegt je kunt er wel zuipen maar koffie hebben ze er niet. Het is net waar je van houdt.
We zijn de rit echter begonnen met verdwalen, doordat ik te veel vasthield aan mijn navigatie, juist toen we weer op,de route zaten was de weg (brug) opengebroken en hadden we weer een omleiding, dit alles bij elkaar zorgde voor ongeveer 9 extra km.
Als we 's middags ergens in de bossen aan n vijver zitten, komt er n auto op ons afgereden en parkeert rechts van onze bank op de schuine helling. Er stapt n rare snuiter uit, maar hij zit vast kan niet meer naar boven rijden. Ik zeg dat ik wel iemand zal roepen en we fietsen verder, waar we t aan n automobilist melden.
Dan zijn we in Tours, blijkt t hotel dat we geboekt hadden vol te zitten en worden we doorgestuurd naar een Hotel dat beheerd wordt door n echtpaar van 81 en 79 jaar oud. En nog fit, komt door t werken zeggen ze. Joke is meteen verliefd op ze en alles is mooi in t Hotel. Prachtig antiek met mooie trappen
Morgen rustdag en gaan we Tours bezichtigen.

• 05 Juni 2014 - 21:56

Maria Goijaerts:

Ik geniet erg van jullie verslagen en heb gelezen dat jullie het goed maken.
    Maak er een fijne reis van en geniet ervan.
    Nog hele fijne dagen en behouden thuiskomst.
    Groetjes van onze hele familie. Houdoe.
    Maria Goijaerts.

• 06 Juni 2014 - 06:53

Ronald En Floor :

Erg leuk om te kunnen lezen wat jullie allemaal meemaken, wij zijn jaloers!
    Veel plezier vandaag en rust maar een dagje lekker uit!
    Liefs en een dikke kus!

• 06 Juni 2014 - 17:48

Sandra:

hoi joke en will geweldig wat jullie mee maken
    de vacantie met pa en ma zit erop, jammer joke dat je er niet bij was
    volgend jaar beter.
    we hebben je wel gemist vooral diny
    ga zo door en we blijven je volgen groeten xxxx frank, san en de kids

• 06 Juni 2014 - 19:37

Jeannet En Ad:

Hoi Joke en Will,
    Wat zijn jullie een geweldige reis aan het maken. Je ziet ontzettend veel onderweg en ontmoet leuke mensen. Ook complimenten voor de leuke en interessante reisverslagen en mooie foto's. We genieten er enorm van. Ga zo door!!!
    Nog heel veel plezier! Groetjes uit een (nu ook) zonnig Schijndel.
    Jeannet en Ad

• 06 Juni 2014 - 23:33

Theo Haerkens:

HALLO Joke en Will ,

Leuk om de verslagen en de foto''s te zien
    en is de bagage van Joke een stokbrood of is het een vibrator onder de snelbinders
    Veel plezier ,goede reis verder.
    Groetjes Theo marijke XXXXXXXXXXXXX

• 05 Juli 2014 - 19:23

Rene En Cokky:

Het was zeker een gezellige dag!! Ook wij waren in goed gezelschap, al was ik wel jaloers op jullie electritische fietsen hoor, zeker met die wind pffff
    Op het einde van de dag, gingen jullie je hotelletje opzoeken en wij onze camping. Tja, verschil moet er zijn haha