Van zon naar wind en regen in 3 dagen - Reisverslag uit León, Spanje van Will Hoezen - WaarBenJij.nu Van zon naar wind en regen in 3 dagen - Reisverslag uit León, Spanje van Will Hoezen - WaarBenJij.nu

Van zon naar wind en regen in 3 dagen

Blijf op de hoogte en volg Will

28 Juni 2014 | Spanje, León

25 juni
Rustdag Burgos
Gisterenavond heeft t in Burgos gegoten en hebben we n paraplu moeten lenen om naar n restaurant te kunnen gaan.
Verder n rustige dag, 's morgens de kathedraal bezocht en de stad bekeken, verder wat benodigde inkopen gedaan.
Morgen gaat t weer beginnen.

26 juni
Burgos - Boadilla del Camino
Als we wakker worden en naar buiten kijken regent het flink. Van n plastic vuilniszak maak ik n regencape en we vertrekken toch.
De regen duurt ruim 2 uren. En daarna komt de zon door en is alles snel weer droog.
We fietsen tussen de 800 en 900 m hoogte en op n enkele heuvel na is het redelijk vlak. De temperatuur blijft rond de 29 graden hangen. Dit is fijn weer om te fietsen. Het gaat door open gebieden waar hier en ver weg daar n boom staat.
Tijdens de rit ontmoeten we 2 Spaanse mountainbikers, die alle bergpassen over vliegen en ons steeds op de route kruisen, ze zijn de tocht begonnen in Zaragossa en fietsen naar Santiago. Enthousiaste, leuke kerels.
We overnachten in n heel klein plaatsje bij n Auberge, waar veel wandelaars slapen. De Auberge lijkt op n oase. Wandelaars die uren door de zon hebben gelopen komen in een groene tuin met n zwembad(je) waar gretig gebruikt van wordt gemaakt. De sfeer is zeer goed.
N Italiaanse schone loopt de tocht met haar hond vanaf Saint Jean Pied de Poort. Ze slaapt altijd buiten, want de hond wordt nergens toegelaten. De hond heeft echter veel moeite met de tocht, vanwege de vele grindpaden die gelopen moeten worden. De steentjes verwonden haar voeten.
We slapen in een prachtig nieuw pand, wat 2 maanden oud is. Er wordt gegeten in twee rondes om 7 en 8 uur. Voor €10,00 n goed menu.
Was n leuke dag.

27 juni
Boadilla del Carmenta - Sahagun
Tijdens het ontbijt raak ik in gesprek met n oudere man, die de Spaaanse Camino voor de 22ste keer loopt. De laatste jaren echter in delen omdat hij het niet meer zo goed kan.
De tocht is vandaag redelijk lang, maar door n vlak uitgestrekt gebied. Waar op 40 km nagenoeg geen voorzieningen zijn.
We volgen n grindpad van ruim 15 km waar geen enkele beschutting is en ook geen huis. Gelukkig is de temperatuur 28 graden. Voor ons is dit ruim n uur, maar de wandelaars doen er toch 3 a 4 uur over. Maar er is altijd wel n slimmerik, want na 6 km staat er n ijscocar, die van alles verkoopt en hij heeft n goede klandizie aan de wandelaars. Dit gedeelte valt samen met de route van de wandelaars, die we dan ook in grote getallen zien. Het zijn erg veel Italianen, Amerikanen en Koreanen. We zien alleen maar korenvelden en zonnebloemen, het is n droog en warm gebied. In de namiddag steekt n krachtige tegenwind op.
We komen hier weinig fietsers tegen, alleen n (haastige) Belgische fietser, die zijn fiets aan het kuizen is na al dat stof.

28 juni
Sahagun-Leon
Vandaag n soortgelijke route als gisteren, dus vele, rechte wegen door uitgestrekte gebieden, waar niets te doen is alleen maar korenvelden en hier en daar n boom.
De rit is echter wel vlak, alleen hebben we te maken met een heel krachtige tegenwind en begint het rond 12 uur ook nog te regenen. Zo wordt n gemakkelijke rit toch nog n zware. Het wordt n eentonige rit met weinig contacten en weinig te zien. ( lees net n bericht van Piet dat hij in Nederland onder n parasol in de zon ligt, dat had ik hier verwacht).
Vlak voor Leon komen we door stille, n beetje verwaarloosde dorpen, waar nog geen fatsoenlijk cafeetje te vinden is.
Leon is n prachtige stad met n oud centrum, het regent flink dus gaan we vanavond maar de stad in.

• 29 Juni 2014 - 15:00

Jet:

Mooie verhalen weer , en met de eindstreep in zicht, nog effe volhouden en jullie hebben er een mooi avontuur op zeten.wij hopen jullie het een keer na te doen.geniet er nog van , en will veel voetbal plezier vanavond steek maar ergens een kaarsje op , hopen dat het werkt. Veel grt van ons.

• 29 Juni 2014 - 21:36

Ronald En Floor :

Dag papa en mama,
    Soms best jammer dag je eigenwijs bent hè pap, al je regenkleding terug sturen

• 29 Juni 2014 - 22:14

Gerry:

Hoi Wil en Joke,
    Leuk jullie verhalen, dus volgend jaar een fietsvakantie i.p.v. een zonvakantie?
    Nog veel fietsplezier en hopelijk met niet teveel regen.
    Groetjes Gerry

• 30 Juni 2014 - 21:21

Christien:

Hoi Joke en Will,
    Ik lees dat jullie nu in Leon zijn, een mooie stad, waar wij onze wandeltocht gestart zijn.
    Het is een schitterende omgeving waar jullie je nu bevinden, al die afgelegen dorpjes waarvan je niet verwacht dat er nog iemand woont, en dan zit je soms zomaar midden op een mooi plein aan een pilsje, onvoorstelbaar.
    Ik weet zeker dat jullie nog veel mooie dingen gaan zien, geniet ervan.
    Omdat onze reis nog zo recent is, is het erg leuk om jullie te volgen, blijf ik dan ook zeker doen.
    Veel (fiets) plezier en de groetjes Christien