Spanje, is toch iets anders - Reisverslag uit Badarán, Spanje van Will Hoezen - WaarBenJij.nu Spanje, is toch iets anders - Reisverslag uit Badarán, Spanje van Will Hoezen - WaarBenJij.nu

Spanje, is toch iets anders

Blijf op de hoogte en volg Will

22 Juni 2014 | Spanje, Badarán

20 juni
Biskarret -Puenta la Reina
We vertrekken weer Op ons vaste tijdstip en de eerste 20 km zijn zeer aangenaam, met constant een lichte daling door een prachtig gebied met bossen en we horen en zien verschillende watervalletjes. We zien ook verschillende hoge bergtoppen. De weg is echter smal en er rijden relatief veel vrachtauto's die je zo van je fiets blazen. Rond het middaguur komen we bij n chauffeurscafe, waar we wat eten. Bij binnenkomst zie we het echtpaar uit Doorn die we Al eerder ontmoet hadden en maken nog n babbeltje.
Op het laatste deel komen we langs een stuwmeer, met in beton aangelegde kanalen, zeer indrukwekkend .
Wat valt er toch veel te zien als je op de fiets bent, dat merk je nu pas. We snappen nu ook dat mensen op fietsvakantie gaan.
Na het eten nog even voetbal gekeken en om 22.00 uur gaat het licht uit. (Letterlijk en figuurlijk ).

21 juni
Puenta la Reina -Viana
We beginnen de dag al goed met n flinke klim en fietsen door n oude poort over n nog oudere historische brug Puenta la Reina uit.In dit stadje Is t geweldig druk met pelgrimgangers, hier komen namelijk verschillende routes bij elkaar en komen wandelaars en fietsers bij elkaar. De wandelaars gaan meer door de velden en paden dan de fietsers.
We zijn beide niet helemaal topfit (waarschijnlijk iets gegeten, wat niet goed bevallen is) en de route is zeer heuvelachtig met vele klims, die niet als zodanig in het boekje zijn aangegeven. Tevens is het weer ruim boven de 36graden en dit allemaal tezamen maakt t n zware dag. De warmte speelt echt een grote rol, alle fietsers klagen hierover.
Je ziet in vele dorpen veel kenmerken van de pelgrimgangers.
Tijdens het eten heeft Joke voor het eerst de accu bij moeten laden, anders hadden we t niet gehaald.
In Los Acros n kerk bezocht, Santa Marin met veel houtsnijwerk en gouden muurschilderingen.
De laatste 15 km zijn zwaar ,het is erg heet en we fietsen pal in de zon.
Om 15.00 zijn we in Viana, waar we op n terras Joke uit Breda ontmoeten , die bij de pastoor slaapt en samen met hem gaat koken. Zij loopt de tocht tot Burgos, vanuit Saint Jean Pied de Poort.
Nog even in de arena gekeken waar jongeren een feest hebben met allerlei spelletjes, later op avond met een mechanische stier en is er disco.

22 juni
Viana-badaran
Afgelopen nacht hadden we n kamer midden in de stad. Er was een of ander stadsfeest, juist in onze straat. Dit duurde tot ruim 2 uur en om 6 uur was er, weer in onze straat, de verzamelplaats voor de wandelaars. Dus weinig geslapen, behalve Joke dan.
Daar er ' 's morgens niemand aanwezig was heb ik afgesproken dat de werkster om 8 uur de garage zou openen. Echter om 8 uur geen werkster, via de achterkant en n andere garagedeur heb ik toch nog de fietsen kunnenbereiken.
Eerst in de stad ontbeten en na 10 km komen we in Logrono, waar rommelmarkt is. Joke stopt met piepende banden en er wordt natuurlijk weer wat gekocht. Ook is er n traditioneel feest waarbij met gekleurd zaagsel allerlei figuren worden gemaakt. Er is zelfs n groep nonnen die meedoet.
Heel gezellig en dus hebben we hier n tijd doorgebracht.
Dan krijgen we n een zeer steile beklimming en boven op de top is er n klein plaatsje met restaurant(je). De keuken is echter pas om 13.00 uur geopend en het is nu 12.00 uur. Dan maar n uurtje. Wachten op t terras. Het eten was t wachten waard.
Het zondag en in ieder dorp is het druk en gezellig, dat bevordert niet onze kilometers, want het valt ons zwaar om niet overal te stoppen. Dit doen we wel in Najera, waar het op n groot plein onder de bomen erg gezellig is. Hier zien we ook n Franse wandelaar die in dezelfde gelegenheid sliep als wij. Hij had al 40 km gelopen vandaag. Nog ruim 15 km en de dag ziet er wat het fietsen betreft weer op

• 22 Juni 2014 - 21:44

Albert En Mechlien:

hoi joke en will
    jullie hebben het erg gezellig en zien erg veel en soms is het zwaar dat geloof ik meteen, maar wat zien jullie veel.we blijven jullie volgen knap hoor.lieve groetjes uit vught.

• 23 Juni 2014 - 21:45

Alie En AD:

Hallo familie H,

Dat zijn wel leuke reisverslagen van jullie maar wij wachten nog steeds op een verslag van een overnachting in een albergue.(nee,dit is het franse woord voor die collectieve slaapzaal;op zijn Spaans heet het geloof ik refugio) Dat is een ervaring op zich.
    Moet je echt een keer meemaken.
    We wensen jullie veel plezier in Burgos;een erg mooie stad.En ook leuk hoe je Burgos binnenrijdt '
    enfin, daar komen jullie zelf wel achter.