Op naar Zuid Frankrijk - Reisverslag uit Charroux, Frankrijk van Will Hoezen - WaarBenJij.nu Op naar Zuid Frankrijk - Reisverslag uit Charroux, Frankrijk van Will Hoezen - WaarBenJij.nu

Op naar Zuid Frankrijk

Blijf op de hoogte en volg Will

09 Juni 2014 | Frankrijk, Charroux

7 juni
Tours-Dange Saint Romain
We beginnen de dag met enkele regenbuien en onderweg vallen er nog wel enkele druppels, maar al snel stijgt de temperatuur tot ruim 33 graden. Dit vergt wel een aanpassing. We volgen de rivier Vienne met kleine dorpjes die ver uit elkaar liggen (8-12 km) dus lange stukken door landbouwgebieden en weilanden. Als je door de dorpen fiets is het heel rustig, zelfs hoor of zie je geen kinderen.
We gaan nu geleidelijk Zuid Frankrijk in. We overnachten in n klein dorpje, waar we n nieuwe ziekte ontdekken: de eigenaar is allergisch voor WiFi en heeft deze daarom niet. Ja sommigen zijn zeer vindingrijk.
Het is er wel gezellig, want er is een Franse familie aanwezig, wiens tante morgen 80 jaar wordt en daar zijn ze voor uitgenodigd. Ze komen uit Nimes en hebben vele uren gereden. Een echtpaar komt uit Amerika, zijn vrouw heeft hij toen als Amerikaanse soldaat in de 2de W.O. Ontmoet en ze zijn later in Amerika gaan wonen.
Ik heb problemen met het zadel gehad, staat iets anders dus......is weer even wennen.
We hadden geluk dat het zaterdag is op de route was een viaduct over n snelweg afgesloten, om geen vele km om te rijden deze te voet gedaan. Als er wegwerkers waren geweest hadden ze dit nooit goed gevonden, zonder reling etc.

8 juni
Dange Saint Romain - Poitiers
In de route zitten enkele korte heftige beklimmingen en ook vandaag gaat de temperatuur ruim boven de 30 graden. De route loopt via een heel mooi gebied aan de rivier de Clain. We rijden sinds lange tijd weer n gedeelte via fietspaden.
Chatelerault is een mooie stad met n Jacobskerk.
De laatste dagen hebben we wel fietsers gezien, maar deze hadden amper tijd om iets te zeggen. Zij hebben zo'n strak schema dat ze alleen maar fietsen en fietsen. Soms is dat noodzakelijk omdat ze maar n x aantal dagen vakantie hebben, maar voor sommige is het een prestige om elke dag maar dan 100 km gefietst te hebben. Dat is eigenlijk jammer want je ziet een aantal dingen niet en je ontmoet daardoor bijna geen mensen.
Omdat het zondag is kunnen we pas om 17.00 uur bij onze slaapgelegenheid terecht. Als we in Poitiers aankomen, mooie stad met de notre dame kerk gelegen op n hoog plein, worden we door n Frans stel uitgenodigd om mee aan tafel te komen zitten. Gezellig zitten praten ( soms met handen en voeten) en worden we uitgenodigd om bij hen in huis te overnachten, helaas hadden we al n slaapplek besproken.

9 juni
Poitiers-Charroux
Geachte volgers, de komende dagen trekken we dwars door de Dordogne. Wat inhoudt dat we door heuvelachtig gebied met grote afstanden tussen de dorpen rijden. Deze dorpen bestaan uit 10 tot 15 huizen waarvan 1/3 leeg staat, 1/3 te koop staat en 1/3 blijkbaar bewoond is. Er is helemaal niets, ook al wil je je geld uitgeven,het lukt je niet. Ik wist niet dat er zulke plekken waren, Joke al helemaal niet.
Het beeld is eentonig: hectares met korenvelden, volgens mij kunnen ze hier in Frankrijk nog wel 10 jaren stokbrood bakken.
Het is echt kilometers maken. We Zien ook geen andere fietsers.
Vanacht heeft het geweldig ge-onweerd met flinke hagelbuien met grote stenen (?). Ook overdag hebbenwe enkele onweersbuien gehad, gelukkig konden we 1 uur schuilen in een dorp onder n overkapping.
Joke traint voor de komende bergen door in een lage ondersteuning de heuvels op te gaan.
Door de warmte proberen we voor 12 uur 2/3 van de rit gedaan te hebben en starten we wat vroeger.
We slapen bij een Engelsman, in een klein, oud dorpje ( er is gelukkig wel n restaurant) in een oud huis. Het is n oude Rocker en speelt afwisselend op n electrische gitaar of drums, dit tot vreugde van Joke, die haar dutje wil gaan doen.

• 09 Juni 2014 - 17:29

Alie:

Vinden jullie het nog gezellig of begint het gewoon te worden?Wij kijken er naar uit om jullie avonturen te lezen.

• 09 Juni 2014 - 21:03

Marina:

Hoi saampjes
    We vinden het telkens weer leuk om jullie berichtjes te lezen. Fijn dat het allemaal goed verloopt. Veel plezier nog
    Groetjes ook van Ger

• 09 Juni 2014 - 22:51

Ronald En Floor :

Ja pap niet iedereen wil gezellig kletsen ;)
    Hoe meer we horen en zien hoe jaloerser wij worden!
    Geniet van de bijzondere momenten samen!
    Dikke kus van ons!

• 10 Juni 2014 - 03:16

Yosh En Lianne:

Wat zullen jullie gespierd terug komen!! Wij zijn trots op jullie zeg, nog even en jullie gaan die berg zonder ondersteuning op. Wij gaan morgen de grens over naar Peru. xx Liefs van ons

• 10 Juni 2014 - 18:21

Oma Riek:

Joke hoe is het met je been?
    Ik ben echt jaloers! Ik zou graag de weilanden en kleine dorpjes zien!
    Misschien ga ik volgens jaar wel!
    Groetjes, liefs en een dikke kus voor jullie allebei!

• 10 Juni 2014 - 19:47

Ad En Lina Van Hommel:

10 juni ad en lina uit esch.
    wat hebben jullie al veel gezien deze paar weken.
    het is iedere keer weer mooi te lezen wat jullie meemaken.
    we blijven het volgen.
    het is toch byzonder deze fietstoch tnaar Santiago.
    wij wensen jullie nog veel veilige km.
    groetjes van ons.

• 11 Juni 2014 - 21:13

Piet & El:

Hoi Joke en Wil
    Vol bewondering volgen we jullie avontuur!
    Jullie zijn al een heel eind gekomen en het mooiste moet nog komen, schat ik in.
    Ik ben nog naarNederland - Wales geweest, dramatisch slecht; geeft weinig hoop op een goede afloop a.s vrijdag. Ondanks die minder goede vooruitzichten gaan wij met het tennisclubje toch maar starten met de inmiddels traditionele BBQ.
    Tot slot de golf tussenstand. Hans en ik zijn met een van de buurvrouwtjes gaan golfen; kunnen we nog veel van leren! By the Way, mis jij dat kleine balletje nog niet?
    Wij houden jullie mooie reisverslagen in de gaten. Zo enthousiast als schrijven, werkt aanstekelijk.
    Nog veel plezier, blijf genieten en tot mails.

Gr.,
    Piet & El